Donderdag , 2 November 1944

Missie Nummer: | 164 |
Datum: | 2 Nov. 1944 |
Groep Commandant: | Maj. A.H. Chapman |
Bemanning Ingelicht: | 39 |
Doel: | Merseburg |
Doel Details: | Olie Raffinaderij - I.G.Farben |
04:00 | De bemanning wordt gewekt door de wacht. Daarna rijden ze per truck naar de eetzaal. Het ontbijt bestaat uit eieren, ham uit blik, brood, boter , marmelade en natuurlijk koffie of thee. | |
05:30 | Als alle bemanningsleden in de "briefing room " zijn gearriveerd , trekt de aanvalsleider het gordijn open en een kaart komt te voorschijn. Er wordt duidelijk gezucht en gegromt. Nadat de routes en de doelen besproken zijn, wordt ten overvloede nog eens meegedeeld , wat men moet doen bij een crash. Vandaag is Merseburg het doelwit van de 8th Airforce en de 401st zorgt voor 3 squadrons. Daarna gaan ze per truck naar de kleedkamer om hun uitrusting te halen. Als ze bij het vliegtuig komen heeft het grondpersoneel er al voor gezorgd dat het toestel volle brandstoftanks heeft( 9465 liter ) Na een grondige check kruipen de mannen in de `WOLFPACK` en gespen hun parachute tuig om. Ook is er voor elk bemanningslid een kogelvrij vest en een stalen helm, om bescherming te bieden tegen de granaatscherven van de vijandelijke luchtafweer. |
|
08:10 | De motoren worden gestart. |
|
08:25 | Taxiën naar startbaan 05 |
|
08:40 | TAKE OFF , met tussenpozen van 30 seconden stijgen de vliegtuigen op. |
|
09:45 | Alle vliegtuigen op 1 na zijn airborne, 60 meter per minuut hoogte winnend, koersen ze af naar het verzamelpunt, op 3000 meter. Vandaar wordt koers naar Nederland gezet en stijgen ze naar 7900 meter. Vanaf 3000 meter moeten de zuurstofmaskers gebruikt worden. Doel van vandaag is de synthetische olieraffinaderij "LEUNA" in Merseburg, 200 km ten zuidwesten van Berlijn. Diep in het hart van centraal Duitsland, de belangrijkste producent van olie voor het Derde Rijk Merseberg was nog beter verdedigd dan Berlijn, omringd met honderden Flak afweergeschut en verdedigd door grote aantallen Messerschmitts en Focke-Wulfs. |
|
12:40 | Het doel wordt bereikt. |
12:43 | Nadat de bommen gedropt waren , werd de flak alleen nog maar heviger. Ongeveer 3 minuten daarna kreeg de B-17 een voltreffer in motor nummer 3. |
Volgens het verslag van de pilot ( Herbert Oas Jr ) verlieten de navigator ( William Green ) en bombardier ( William Mencow ) direct het vliegtuig op zijn " Bail out " commando. 10 Seconden daarna zagen ooggetuigen het toestel in een spiraal naar beneden storten. De " Wolfpack " kwam net buiten het dorpje Kriegsdorf ( nu Friedensdorf ) in een weiland terecht. Het wordt aangenomen dat buik koepel schutter ( Theodore Monarcky ), Zijluik schutter ( John Dunn ) en Radio operator ( William Brereton ) niet hebben kunnen springen door tijdgebrek. Van de topkoepel schutter ( Byron Cook ) en de Co piloot ( Thomas Hayes ) is helemaal niets bekend. Staartschutter John Reardon moet zijn gesprongen daar hij de volgende dag aan zijn verwondingen is overleden. |
|
16:06 | Alle toestelen , behalve de Wolf Pack zijn veilig terug gekeerd. 2 B-17`s zijn zwaar beschadigd en 25 zijn licht beschadigd. |